Blogg

« juli 2008 | Main | september 2008 »

fredag august 29 2008

Norsk flyhistorie II (1914-1927)

Tryggve Gran ble den første til å fly over Nordsjøen 30. juli 1914, men fundamentet som Norsk luftfartshistorie hviler på starter omkring 1920. Før dette var det mye eksperimentering og utprøvning av selve flyteknikken. De sivile flyene var i begynnelsen konvertere krigsfly.

Behov og ønsker kom nå for transport av mennesker og gods og 16. august 1920 kan betraktes som første dag med sivil luftfartsvirksomhet i Norge da Det Norske Luftfartsrederi A/S (DNL) startet prøveflygninger mellom Bergen - Haugesund og Stavanger.

I Norge hadde private foretak foretatt noen prøveflyvinger, blant annet sommeren 1920 mellom Kristiania - Kristiansand og mellom Stavanger - Haugesund, men uten offentlig støtte stoppet det hele opp. Sjøflyvirksomhet var den primære virksomheten og frem til 1927 var Norge det eneste landet i Europa som ikke hadde et ordentlig rutenett basert på fly.

Pioneren Roald Amundsen foretok med luftskipet ”Norge” en ekspedisjon over Nordpolen 1926. ”Norge” var et mellomstort, halvstivt luftskip bygd i Italia av ingeniøren og offiseren Umberto Nobile.

Polarimperialismen kan betraktes som et særnorsk fenomen.

Først 1927 åpnet Norske Luftruter A/S en internasjonal flyrute for post og passasjerer mellom Oslo-Göteborg-Köbenhavn-Stetting.

Fra 1927 til 1939 lå Norges første og eneste internasjonale lufthavn, en sjøflyhavn på øya Gressholmen innerst i Oslofjorden.

Lenker:

Posted by HISOL at 08.01formiddag to Flyselskap & flyplasser | Permalink | Comments (1) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

torsdag august 28 2008

Sikkerhetskontroll for flypassasjerer

Nye trusler mot flysikkerheten har medført at EU, USA og andre land har vedtatt regler for hva du som passasjer får lov til å ta med i bagasjen. Det gjelder å være pålest og huske hva som er lov og hvilke regler som gjelder. Her kommer en liten liste over de vanligste ting du kan ta med og som er godkjent i sikkerhetskontrollen:

Væsker I håndbagasjen får du kun ta med 100 milliliter (1 dl) væske (flaske, tube, flakong, beger) – beholderen må få plass i en gjennomsiktig pose som kan åpnes og lukkes. Posen kan ikke romme mer en 1 liter i lukket tilstand. Med væske menes: vann, brus, gelé, lotion, barberskum, spraybokser og annen væske med lignende konsistent

Medisiner og barnemat Flytende medisin og i fast form er fortsatt tillatt. Nødvendig barnemat for bruk for reisen. Væske du behøver for kostholdsmessige grunner. Observer at du må redegjøre for innholdet enten ved å smake på det eller ta en prøve på huden.

Etter sikkerhetskontrollen kan du handle ”tax-free”-varer, mineralvann, kosmetikk og matvarer.

Hvordan unngår jeg å skape kø i sikkerhetskontrollen? Du må vise posen med væske uoppfordret. Store elektriske artikler tar du ut før sikkerhetskontrollen (PC, kamera, mobiltelefon). Ta av yttertøy og jakker før sikkerhetskontrollens gjennomlysning.

Tips Husk at kommer du fra et land utenfor EU/EØS/Sveits gjelder egne regler. Du oppfordres til å undersøke internettsidene til flyselskapet du skal reise med for å sjekke hvordan reglene praktiseres.

Lenker:

flypassasjer.no
boarding.no
Går på fly uten sikkerehetssjekk -
Ti saker du kan gjøre på en flyplass -
Gjør ikke dette på flyplassen -

Posted by HISOL at 07.39formiddag | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

onsdag august 27 2008

Den papirløse passasjer

Ticket
Tidligere har man pratet om det papirløse kontor – og nå står den papirløse turist på tur. Det går nå å velge elektroniske billett- og betalsystemer via mange reisebyrå og flyselskaper. Men selv om du som passasjer velger papirløs reisemåte er det ikke sikkert det alltid er så bra for miljøet det heller.

Det finnes andre saker som påvirker miljøet – i bakgrunnen – bak billett- og betalsystem.

Tenk på dette:

  • Datamaskiner som skal prosessere din billett kan være av gammel modell som sløser med energi. Går det å spore datamaskinen til din billett? Kanskje ikke direkte – men samme server/serverpark utfører 100 000-talls billetter og sløser med energi (kjølesystemer, oppvarming).
  • Vanskelig å bestille ”papirløst” via flyselskapets- eller reisebyråets nettside gjør at mange reisende besøker et reisebyrå, kjører bil flere mil (samtidig med andre gjøremål forhåpentligvis) og bestiller en billett der. Da har de kanskje selv skrevet ut internettsiden eller en beskrivelse på reisemålet – på papir.
  • Mange skriver ut kvitteringen på internettbilletten (for sikkerhets skyld).
  • Reisebyrå skriver gjerne ut en passasjerliste på papir. Du finnes med der.
  • Din bagasje har på mange flyplasser ”tag”, ”badge”, merkelapp etikett eller et bagasjemerke av papir – nå er jo elektroniske plastmerkelapper i skuddet på så og si alle større internasjonale flyplasser. Men fortsatt i en del land uten elektronisk bagasjehåndtering kan du få papirmerkelapper uten strekkoder på nasjonale flyplasser.
  • Når du kjøper på tax-free-butikken får du en kvittering – på papir.
  • Får du matkuponger av flyselskapet på grunn av forsinket reise – de er papir.
  • I flyet ligger fine brosjyrer over reisemål, produktguider, og lesestoff – i papir.
  • Flyvertinnen har kanskje en kopi av passasjerlisten i A4-format - papir.
  • Bestiller du et plastkort – bonuskort fra reisebyrå, flyselskap, reiseklubb, hoteller eller bank – får du ofte tilsendt brosjyrer eller reiseinformasjon på papir.

Så helt papirløst ble det ikke. Selv om det er returpapir som brukes i mange papirprodukter er det fremdeles mange miljøhull å tette når det gjelder miljøpåvirking. Og papirbruk er ikke alltid under din kontroll...

Lenker:

Illustrasjon: flickr.com - kalleboo

Posted by HISOL at 07.45formiddag to Fly , Forberedelser , Produkter , Tips | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

tysdag august 26 2008

Hva betyr hotellstjerner egentlig?

Stars
Pris på hotell kan variere med kanskje 50 % beroende på når og hvordan du bestiller rom. Prisen varierer jo med mange faktorer: årstid, aktiviteter i området, standard, geografisk beliggenhet og hvordan du bestiller.

Standard er det som er utslagsgivende – den største prisfaktoren. Er du ute etter en suite med panoramautsikt over fjord og fjell eller et lite rom på hotell i nærheten av en dundrende flyplass?

Stjerner sier egentlig ikke så mye da det ikke finnes en felles standard dessverre. Hvert land opererer med egne regler og i visse land brukes ikke stjerner i det hele tatt...

En indikasjon på hotellstjerner kommer under:

Fem stjerner ***** Topp service, luksushotell, god renslighet. Trimrom, svømmebasseng, sentral beliggenhet. Kvalitetsmadresser. God frokost og restaurang. Spektakulær beliggenhet.

Fire stjerner **** God standard, renslighet og service. Kan finne svømmebasseng på disse hotellene. Komfortabel hotellopplevelse. Sentral beliggenhet.

Tre stjerner *** Middels standard. Typisk turisthotell. Eget bad, men ikke alltid minibar. Normal frokost. Enkel romservice.

To stjerner ** Kan ha helt OK standard, men ingen ekstratjenester. Enkle rom. Fravær av TV, bad kan finnes i korridoren.

En stjerne * Ofte usentral beliggenhet, små spartanske rom, enkel stil. En plass å sove.

Norsk hotellstandard er ofte høyere enn i andre land. Et trestjerners hotell i Norge kan oppleves bedre enn trestjernes på kontinentet i Europa. Men spørsmålet over gjelder: sier stjerner så mye? Det kan i alle fall være en indikator på standard.

Beliggenheten er jo viktig. Jo nærmere bykjernen og det pulserende utelivet du kanskje er på jakt etter blir det normalt dyrere (eller motsatt – du vil ha et stille hotell utenfor bygrensen: billigere hotell). Et tips er å bruke Google Maps for å få et oversiktsbilde på distanser for valg av hotell og attraksjoner eller opplevelser.

Lenke:

Illustrasjon: flickr.com - Star Print: Dominic's pics 

Posted by HISOL at 07.53formiddag to Hotell | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

måndag august 25 2008

Bli speider – opplev eventyr

Er det kjedelig å sitte inne – da bør du heller oppleve eventyrene ute! Som speider har du mange muligheter til å være kreativ, sprenge grenser og føle eventyrene på kroppen.

Vil du delta på nasjonale og internasjonale arrangementer, leir og bli mer sosial? Da er speidning noe for deg. Delta i et roverlag (over 16 år), så kan du være med som leder for de yngre speiderne. Et godt og kreativt utemiljø venter deg!

Bakgrunn
Speiderbevegelsen er sikkert en av verdens største barne- og ungdomsbevegelser med omkring 40 millioner medlemmer (i følge Wikipedia). Det var generalen Robert Baden-Powell som startet speiderbevegelsen 1. august 1907 i England.

Guttebrigader
Målet i begynnelsen var å rekruttere unge soldater – ”guttebrigader”, som kunne tenke selvstendig, overleve i naturen og følge spor. Husk at Baden-Powell var britisk offiser i India på slutten av 1800-tallet.

Program
Med utgangspunkt fra søndagskolen lærte guttene førstehjelp, hygiene, matlagning på bål, naturkjennskap, samfunnslære, observasjon og generell leirkunnskap. Hver patrulje fikk sin leder. Speiderbevegelsen er åpen for alle, uansett tro eller etnisk bakgrunn.

Spredning
Allerede 1909 fantes det speidertropper i Norge. Og den første verdensjamboreen (stor speiderleir) ble holdt i London 1920.

I dag
Speiderbevegelsen er over 100 år og hvert land har sitt speiderforbund som er med i verdensorganisasjonen av speidere. Du kan delta i lokale speidergrupper, i kretser og landsdeler, du kan tilhøre et korps.

Hva kan du gjøre?
Ja, liker du naturliv og friluftsaktiviteter, kan tenke deg å jobbe med ungdommer (i alle aldre), få kjennskap til natur- og leirliv er dette noe for deg. Det finnes også forelderforeninger som hjelper til med transport og praktiske forberedelser.

Turist og speider
Det du lærer som speiderleder kan du utnytte når du drar på ferieturer i inn- og utland. Kanskje skal du besøke Kilimanjaro? Eller vandre i Amazonas? Kanskje en tur i varme eller kalde ekstreme terreng? Da kan du med utgangspunkt og de ferdigheter du lærer som speider være bra å ha med.

Som turist bør du være en liten speider – hold utkikk, vær hjelpsom og ta tak i utfordringene som venter deg under reisen...

Posted by HISOL at 06.06formiddag to Forberedelser , Tips | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

fredag august 22 2008

Økoturisme i Norge

Green2
Går det å reise økonomisk, økologisk og samtidig bevare natur og miljø? Ikke noe lett regnestykke. Du skal som turist ikke bruke for mye av jordens resurser. Resirkulering og gjenbruk er honnørsord.

Men la deg ikke bli lurt av det fine ordet økoturist – da du kan påvirke områder du besøker på en annen måte enn det som var ment.

Med økoturisme menes å forene bevaring, lokalsamfunn og bærekraftig reiseopphold. De som gjennomfører og deltar i økoturistaktiviteter skal følge følgende prinsipper:

  • Minimal påvirkning
  • Bygge miljø- og kulturelt betinget oppmerksomhet og respekt
  • Gi positive opplevelser for både besøkere og vertskap
  • Gi direkte finansielle fordeler for miljøarbeid
  • Skape finansiell hjelp og selvbestemmelse for lokalfolk
  • Økt mottagelighet for å stå som vertskap for landenes politiske, miljømessige og sosiale klima

Økoturismen skal møte framtidens turisters behov og hjelpe regioner samtidig som den skal beskytte og utvikle fremtidens turistmuligheter.

I Norge er Norsk Bygdeturisme og Gardsmat en bransje- og markedsorganisasjon for bygdeturisme. Det pågår også i Norge et prøveprosjekt for økoturisme i samarbeid mellom Grip (Grønt i praksis), Reiselivsbedriftenes Landsforening, Innovasjon Norge og Verdens Naturfond.

Ecotourism_logo_nor

Fem bedrifter: Alaskan Husky Tours, Lofoten Kajakk, Svalbard Villmarkssenter, Ypsøy Kystgard og Høve Støtt har nå fått økoturismegodkjenning.

Lenker: 

Foto: privat, logotype fra ecoturismnorway.org

Posted by HISOL at 06.29formiddag | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

torsdag august 21 2008

Jernbanehistorie I

Om du drar på interrail i Norge, Skandinavia eller nedover Europa tenker du kanskje ikke mye på historiens sus eller på bakgrunnen for akkurat det sporet du kjører på. Jernbanen er enkel og bekvem og tar deg frem fra sentralstasjonen i en by til neste by eller tettsted.

Nå er jernbanenettet bygd ut (selv om ønskemålet er nye jernbaneforbindelser) og nye utfordringer med høyhastighetstog som introduseres kommer til å påvirke att enda flere tar toget. Det blir raskere og mer effektivt enn å ta flyet. Mer miljøvennlig og raskere er målet.

Her kommer litt jernbanehistorie:

Det første praktiske damplokomotiv, ble tatt i bruk 1813 i England. År 1929 kunne toget ”Rocket” ta deg med opp til 60 km/t og nå startet jernbanefeberen i Europa og USA. I løpet av 60-70 år ble byer og tettsteder knyttet sammen med jernbanen.

Det ble Hovedbanen mellom Christiania og Eidsvoll som ble utbygd først i Norge. Offisiell åpning 1854 – et samarbeidsprosjekt mellom engelske investorer og norske myndigheter.

Etter blandede erfaringer, men stor trafikk bestemte man at jernbane skulle bygges og drives med norsk kapital og nordmenn.

Resultatet ble 90 % norsk statlig jernbane.

Svenskene bygget hovedbanenettet etter en plan – mens i Norge ble det mer tilfeldig og etter hva distriktene ønsket og hvor mye de ville bidra økonomisk. Vill fjellnatur, vanskelige forhold å bygge jernbanen medførte en bitvis utbyggelse:

  • 1909 Bergensbanen
  • 1921 Dovrebanen
  • 1944 Sørlandsbanen
  • 1962 Nordlandsbanen til Bodø

Noen kystjernbane ble ikke aktuelt.

Svenskene har 18 000 kilometer jernbane, mens Norge har mindre enn 4 500 kilometer.

Det ble nærmest totalstopp i jernbaneutbyggingen i Norge 1962. Mange planlagte forbindelser ble det aldri noe av, men 1998 ble den korte Gardermobanen klar for bruk av høyhastighetstorg.

Kilde:  http://no.wikipedia.org/wiki/Jernbane

Posted by HISOL at 06.16formiddag to Vitenskap | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

onsdag august 20 2008

Norsk flyhistorie I (1912-1915)

Militær flygning Første flygning over Norsk jord skulle skje 17. mai 1912 – over Horten og Moss. Ett moment i flyoppvisningen skulle bestå av ”appelsinbombardemang” over norske marinestillinger og ble ikke spesielt godt likt – dessuten var piloten en svensk offiser...

Resultatet av ”ydmykelsen” ble at offiseren Hans Fleischer Dons dro til Tyskland for å starte sin flyutdannelse med målet i sikte at første flytur i Norge skulle skje med et Norsk fly og en nordmann bak spakene.

Norge kunne ikke henge etter i utviklingen – derfor åpnet marineoffiserene, statsråd Thorne, ministrene og kong Haakon en innsamling av penger slik at Norge fikk 24.000 kr til et ”aeroplan” en tysk Rumpler.

Rumpleren kom med båt til Horten og slept opp til en flystripe ved Gannestad. Offiseren Dons avbrøt utdanningen uten sertifikat – men var overbevist om å få flyet som ble navngitt ”Start” på vingene.

Den 1. juni 1912 skjedde den første flyturen over fjell og fjord i Norge og den norske flyhistorien kunne skrives ned.

Mellom 1912 og 1915 hadde ”Start” mange flytimer og ble til og med utstyrt med flottører for maritimt bruk. Flyet ble deretter skadet ved en nødlanding og kunne ikke flys før etter 10 års restaurering en siste gang. Nå står flyet ”Start” på et klimakontrollert sikkerhetsmagasin på Forsvarets flysamling, Gardermoen.

Sivil flygning Det skjedde også 1912 da mekanikeren Jul Hansen fløy en fransk Deperdussin. Han hadde fått sertifikat fra Frankrike og ble en av de første sivile flypionerene i Norge.

Posted by HISOL at 06.20formiddag to Fly | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

tysdag august 19 2008

Sopp på topp

Sopp
Nå i august har soppene kommet. Soppturene står for tur. Det er spennende å gå på soppjakt. Forrige helg fikk jeg og naboene 2 korger med gode Steinsopper (Karl-Johan) - nok til fire middager. Det var lite kantareller, trolig på grunn av tørr sommer. Nå når regnet de siste to ukene har fuktet jorden bør forholdene ligge til rette for en god sopphøst.

Det er bra å kunne i det minste 6-7 sorter matsopp. De er lette å kjenne igjen og er lette å finne om man vet hvor... Her kommer en liten beskrivning:

Kantarell er skogens gull. Den kan dog gjemme seg i mosen. Vokser vilt i bar og løvskog. Fargen er skarp gul, men varierer i ulike gulvarianter. Plukkes fra slutten av juni til november i Sør-Norge. Se opp for falsk kantarell som ikke er giftig – men som heller ikke bidrar smaksmessig. Kantarell stekes i smør eller man har den i stuinger. En favoritt!

Piggsopp kan ligne på litt av hvert fra oversiden. Men se under kanten! Da røper den seg direkte. Piggene er ikke forvekslingsbare. Blek piggsopp er en ettertraktet senhøstsopp. Finner du en lys, kjøttfull sopp med pigger under hatten på bakken (ikke på stubber og trær) – da har du funnet en blek piggsopp eller rødgul piggsopp som er gode matsopper. Finnes både i bar- og løvskog – typisk høstsopp. Det blir et godt måltid til steker og stuinger. Kan fryses, men ikke tørkes.

Blekksopp er frisk og hvit i kjøttet som ung. Den blir raskt blå/grå og går i oppløsning som gammel. Matblekksoppen popper opp av plener og bed i hager og parker. Uttålmodig sopp. Kort liv! Stekt i smør som ung og hvit i kjøttet er dette en delikatesse. Vokser så å si utenfor kjøkkenvinduet. Ta fram stekepannen og stek de fineste eksemplarene og nyt. Den er vhit, har et hattskjegg, langstrakt form. Finnes i det meste av Norge, i store klynger, periode september-november.

Rødskrubb er en karakteristisk sopp med stilken dekket av mørke eller svarte skjeggstubber. Hatten er gulbrun, oransje. Kuleformet hatt som ung, men mer hvelvet som eldre. Kraftig stilk, ca 20 cm høy. Rødskrubb er en god matsopp, men pass på forvekslingsarter. Vokser i hele landet, under bjørketrær fra august til oktober. Vanlig fjellsopp.

Granmatriske og furumatriske gir gode og smakfulle måltider. Den skuller ut gulrotfarget saft når du skjærer i den. Granmatrisken er gulrotfarget, med grønne flekker eller skjolder. Nærmest grønn. Soppsaften forandra seg fra gulrogul til rødvinsrød etter 10-20 minutter. Plukkes fra sommer til langt på høst i hele landet. Furumatrisken har tydeligere soner eller ringer på hatten. Grønne flekksoner. Saften blir grågrønn etter en time. Vokser nær furutrør i syd-Norge, vanlig på vestlandet, men uvanlig på Østlandet.

Fåresopp eller sauesopp gir god fyllmasse i soppstuingen. Hatten kan være helt hvitt, men som regel noe grå brun/grulbrun. Kjøttet er helt hvitt. Blir grønngul ved oppvarming. I jernpanne blir soppkjøttet tilnærmet svart. Har ikke pigger, rør eller skiver. Vokser på mosedekket granskogbunn i store grupper. Trøndelag og Østlandet tidlig høst.

Traktkantarell er en utmerket god matsopp. Kjennes lett igjen på sin gule stilk. Varierer i farge fra lys brun til grå på toppen. Den liker barskog, gjerne lyng. Finner du den så gå forsiktig så du ikke tråkker på en klynge. Stekes direkte, forvelles eller tørkes. Vokser i hele Norge i oktober og tåler frost. Lengre sesong enn kantarellen.
Men husk. Ta ingen sjanser. Bruk en god soppbok med bilder og beskrivelse. Ring den døgnåpne vakttelefonen til giftinformasjonen på 22 59 13 00 om du behøver hjelp og råd ved forgifnintsfare.

Foto: privat

Posted by HISOL at 07.24formiddag to Mat og drikke , Restauranter , Tips | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

fredag august 15 2008

En reise i stillhet

Kjenner du at nå har du tatt på deg for mange saker, oppdrag, jobb og for mange aktiviteter, samtidig? Behøver du å komme ned i takt, ta det langsommere, i en hektisk hverdag? Da kan det være godt å minske spenninger, både i kropp og sjel med en retreat, finne et tilfluktssted der du kan pleie deg selv og komme til krefter igjen. En frikoppling fra hverdagslivet jag og mas kan gjøre susen.

Her følger noen spennende alternativ



Gå i kloster
Ulstein Pilegrimsgård, et senter for stillhet, bønn og åndelig veiledning. Dette er Norges best bevarte kloster fra Middelalderen.

Tautra Mariakloster på Frosta tilbyr deg også en retrett.

Utenfor Lourdes i Frankrike kan du besøke dominikanerklosteret Monastère Saint Dominique for noen dager i stillhet, tid til ettertanke.



Bønn og meditasjon
Gjennom bønn og meditasjon kan dørene til dypere kunnskap og inspirasjon bli åpnet. Religion handler om det mystiske forholdet mellom enkeltmennesket og Gud. Besøk en av Romas mange kirker eller katedraler.

Besøk Bahá’í Lotustempelet i New Delhi, moskeene i Cordoba, Spania eller tempelet Kiyomizu-dera, utenfor Kyoto Japan.



Kursgårder
Det finns mange kurser og retreatsenter å velge mellom: egenutvikling, personlighetsutvikling, åndelig utvikling, liv og glede, motivasjon, livspraksis, Silva metoden, veien til det gode liv.



Natur
En annen måte å komme i kontakt med Gud og universet er å ta en tur i barsk natur, en vakker høstdag i fjellet, en avslappende dag i strandsonen.

Du kan dra til Kilimanjaro, Tanzania, oppleve urskogsområder i Canada, sletter, pampaser i Sør-Amerika, korallrev utenfor Australia.



Tips til din neste ferie: velg en uke for deg selv i stillhet og ro. Forsøk å samle dine tanker og bli inspirert av hverdagens mysterier...



Lenker:

Posted by HISOL at 06.39formiddag to Reisemål , Religion , Tips | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

Travelstart VIP Om Travelstart Annet Rettslig
Copyright © 1999-2007 Travelstart Nordic AB

Portions copyright Donvand Ltd. 2006
IATA Certified Travelstart SE Travelstart NO Travelstart DK Travelstart FI Travelstart DE