Blogg

« desember 2008 | Main | februar 2009 »

fredag januar 30 2009

Tannturist i Polen

Tann 
Har du dårlige tenner, men også dårlig økonomi? Da kan det være interessant å ta en tur til Polen eller de baltiske landene. De har bra tannlegedekning og bra priser som reduserer din tannlegeregning med kanskje 50-70 %.

Bruker du en polsk tannlege for omfattende tannskader, kan utgiftene du får til behandling, opphold og reise bli mindre enn det den norske tannlegen tar for samme jobb. Du kan behandle dine tenner, ta inn på et bedre hotell og oppleve spennende bymiljø eller oppleve Polen - samtidig som tannlegeregningen i visse tilfeller bli halvparten av den i Norge.

Forbrukerrådet har også merket økt interesse for billige tannbehandlinger i Øst-Europa. De ser ikke noen grunn til å være skeptiske, men råder en til å sjekke spesialistens bakgrunn og materialkvalitet før behandlingen.

Språket kan være en utfordring, men de fleste tannlegene i Polen prater engelsk, en del har faktisk gode norskkunnskaper.

Gode råd

  • Sjekk om tannlegespesialisten er offentlig godkjent, eller om det finnes en annen godkjenningsordning.
  • Skaff deg god informasjon om utstyr og materialbruk. Virker det være etter tilsvarende Norsk standard eller kan det sammenlignes med annet utstyr/material du kjenner?
  • Har tannlegene referansepasienter du kan kontakte?
  • Undersøk klageordninger og -rutiner som finnes. Se også til at spesialisten har forsikringer mot erstatningskrav
  • Om du er uheldig med tannbehandlingen - tenk på at det kan det være krevende å gjennomføre reklamasjoner for behandlingen i utlandet

Les mer:

Foto: flickr.com - greefus groinks, ImNotQuiteJack's

Posted by HISOL at 07.52ettermiddag to Forberedelser , Reisemål , Tips , Vitenskap | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

torsdag januar 29 2009

Tre Baltiske land venter på deg

Jeg besøkte Estland, Litauen og Lettland seks ganger i midten og slutten av -90-tallet. Det var mengder av fine opplevelser, kalde vintrer og varme somre som jeg fikk oppleve. Den første turen til Estland gikk med båt fra Stockholm lille julaften, 1995, den siste turen foretok jeg 1998 sommertid.

Å ta de store fergene fra Stockholm over Østersjøen og Det baltiske havet til de Baltiske landene, Finland eller Russland blir mer og mer populært. Og mange russere kommer med båt fra St. Petersburg for å oppleve Stockholm.

De baltiske landene består av Estland, Latvia og Litauen, tre land med ulike språk som vekselvis og tilsammen i mange hundre år har vært under andre lands styre, men som omkring 1990 ble tre uavhengige nasjoner.

Estland med sine 1,3 millioner innbyggere har Tallinn (med 400 000 innbyggere) som hovedstad. Språket er finsk-ugrisk, nært beslektet med finsk. Finland og Estland kan derimot ikke automatisk forstå hverandre.

Latvia (Lettland) har nærmere 2.3 millioner innbyggere med Riga (722 000 innbyggere) som hovedstad. Språket i Latvia er helt forskjellig fra estlandsk og litauisk, her prater man lettisk, et indoeuropeisk, slavisk språk.

Litauen har 3.5 millioner innbyggere og har Vilnius som hovedstad (850 000 innbyggere). Språket i landet er litauisk, et av de eldste indoeuropeiske språkene.

De baltiske landene er ganske flate med fine strandlinjer og har fruktbart landskap. Området var tidligere sentralt for handel i den østligste delen av Europa. Alle de tre baltiske landene er medlem i NATO og EU siden 2004. De tre landenes økonomi har hatt en sterk vekst på 2000-tallet.

Om du besøker de Baltiske landene finner du en rik historie, spennende arkitektur i bymiljø og gode muligheter for skiturer på vinteren - eller badeferier på hete sommerdager langs de beste strender du kan tenke deg.

Ungdommer prater bra engelsk eller tysk. Eldre folk prater lokalspråket og russisk. Men dette er vennlige turistland med rimelige priser.

Les mer på Wikipedia.org

Posted by HISOL at 03.19ettermiddag to Båtliv , Reisemål | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

onsdag januar 28 2009

Vallettas spennende historie

Da jeg og min hustru reiste til Malta for 4 år siden hadde vi mange valgmuligheter til gjøremål og aktiviteter som ventet på oss. På en så liten øy med 400 000 mennesker kjente vi historiens sus direkte utenfor hotellet. Vi reiste utenfor turistsesongen i slutten av desember, så vi behøvde ikke å gå i kø i 35 graders varme.

I desember/januar er det omkring 18 grader i gjennomsnitt på dagene. Og det stemte for oss. De fleste dagene var det sol og lett vind, men noen av våre sju dager var grå med lett regn. Det var alltid bra å ta med en lett jakke.

Hva gjør man på en historisk øy som malta utenfor turistsesong? Ja, reisearrangøren Apollo hadde sitt program, og flyet var jo fullt med feriefolk. Vi valgte å gå mye selv langs havneområdet rundt Valletta, og vi deltok også på utflykter til sammen med en liten gruppe turister til Valletta og Gozo.

Dette var vellykket. I små grupper fikk vi spennende kunnskap om blant annet Johannitterordenen og selve hovedstaden Valletta. Byen ble grunnlagt av stormesteren selv, Jean de Vallette, år 1556, som hovedsete og for å forsterke ordenens posisjon på Malta og dessuten binde ridderne sterkere til øya.

Valletta er en by preget av barokkarkitektur, men også nyklassiske og noen moderne bygninger. Byen er bygd som et festningsverk med murvegger, bastioner, skanser, palasser og kirker. Gatene ligger vinkelrett på hverandre.

Det er flere kirker i Valletta, den første som ble bygd var Our Lady of Victories Church omkring 1573-78. Det finnes mest katolske, men også noen protestantiske kirker her.

Palassene finnes det mengder av i Valletta. En del bre brukt av ridderne selv – som bosted og residens. Andre palass ble bygd til adelen og utenlandsk aristokrati. Auberge de Castille var det offisielle sete til de mest prominente ridderne.

Og liker du museum – så er Valletta byen for deg. Her finner du alt om byens og øyas historie.

Under 2. verdenskrig ble mange palasser og kirker bombet. Byen har i dag omkring 6300 innbyggere, halvparten av hva den hadde under sin storhetstid. Valletta ble 1980 tatt opp på UNESCOs verdensarvliste.

Det er bra å dele opp besøkene på flere dager – i alle fall om du er historieinteressert og virkelig vil oppleve Valletta. Velger du å dra utenfor turistenes høysesong får du mer tid til å stille spørsmål, og charterselskapets guider har som regel bedre tid, når det er mindre grupper å holde styr på.

Du slipper i desember-januar-februar også den stekende 35 graders varmen du får i juni-jul-august - om det ikke var varme og sol det du var ute etter...

Les mer om Valletta på Wikipedia.org

Posted by HISOL at 05.33ettermiddag to Reisemål , Religion | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

onsdag januar 28 2009

Husk å feire Alle hjerters dag, kampanjer med ledende flyselskap‏

Verdensomfattende kampanje
Lufthansa er et av verdens ledende flyselskap og tilbyr nå en fantastisk kampanje til jordens alle hjørner.

Reiseperiode: 28. januar – 31. mai
Salgsperiode: 21. januar – 2. mars
 
Boston- kr.4430 Chicago- kr.4570
Houston- kr.4950 New York- kr.5616
Washington- kr.3810 Mexico City- kr.5799
Dubai- kr.5092 Algiers- kr.3805
Fly til Asia med Finnair
Finnair tilbyr smidige reiser til Asia via Helsingfors. Passasjerer sparer tid og ork, takket være korte flytider fra Helsingfors og for at Finnair har sin hovedbase der.

Reiseperiode: frem til 30. juni (Tokyo frem til 31. mars, Bangkok 12. april – 30. juni, HongKong 15. februar – 30. juni)

Salgsperiode. Frem til 13. februar.
 
Bombay- kr.4644 Delhi- kr.5301
Beijing- kr.4433 Shanghai- kr.4503
Tokyo- kr.7319 Nagoya- kr.6004

Posted by Travelstart at 03.35ettermiddag to Aktuelt , Fly , Kampanjer , Tips , Travel | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

tysdag januar 27 2009

Afrikas horn

Afrikas-horn
Som liten tenkte jeg Afrikas horn var i Sør-Afrika, men jeg oppdaget jo ved senere inngående kartstudier som eldre at det ligger ganske langt oppe på nordøstkysten, nærmere bestemt den trekantformede halvøya som foruten Somalia også omfatter hele Etiopia, Djibouti og Eritrea. Det er den østligste delen av det Afrikanske kontinent.

Afrikas horn har formen som et nesehorn og er en halvøy med kyststripe mot det Indiske hav i sørøst og Adenbukta mot nord.

Det virker være et ganske ugjestmildt landskap men regnes av UNESCO ha et høyt biologisk mangfold. Det skal finnes ca. 220 pattedyrarter her, en god del er truede arter. Du finner også omkring 5000 karplanter på Afrikas horn.

Regionen som beboes av rundt 80 millioner mennesker, og som består av landene over, eksporterer bomull, kaffe, bananer og kjøtt.

Afrikas horn består for det meste av fjellformasjoner og markerer separasjonen mellom det Afrikanske og Arabiske kontinent.

Det pågår fremdeles borgerkriger i området, terrorister holder hus her og flere naturkatastrofer har gjort at befolkningen er underernært.

Utenriksdepartementet fraråder norske borgere å reise til sør-, sentral- og nordøst-Somalia, så dette er ikke et reisemål per i dag.

Les mer på Wikipedia.org og UDs landssider om Somalia

Foto: Google Earth

Posted by HISOL at 02.17ettermiddag to Vitenskap | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

måndag januar 26 2009

Sexturismen minsker ikke...

I boken Plattform, utgitt 2001 av den franske forfatteren Michel Houellebecq beskrives sexturismen inngående. Noen spørsmål han tar opp er hvordan mennesket skal bli lykkelig og om sexturismen kan løse den åndelige og materialistiske nød som finnes i verden.

 

I hovedsak er det Thailands sexturisme som beskrives i boken og at man via sex kan kjøpe seg lykke. Er det så at vi velstående nordmenn fortsatt i stor grad kjøper sex av gjestfrie, velskapte og fattige innfødte? Lar vi den seksuelle tilfredsstillelsen vi ikke finner i hverdagen her hjemme blomstre ut på fantastisk flotte strender i varmt tropisk klima, med herlige vennlige folk som betjener oss og som hungrer etter vår levestandard og penger? Dermed skapes et marked og en byttehandel som er uunngåelig...

 

Så lenge menneskene har reist på eventyr, om det så er charterreiser til fjerne Østen eller bussturer til Spania har sexturismen fulgt med. Masseturismen og sexindustrien går hånd i hånd og til sammen forpester de mange land der kjønnsykdommer spres og uverdige menneskelige forhold forankres.

 

Vil vi fortsette på samme vei – eller finnes det vilje til å velge avholdenhet, medmenneskelighet og å satse på positive opplevelser på et vakkert turiststed, basert på annet en seksuell frigjøring?

Posted by HISOL at 08.56ettermiddag to Books , Kultur , Reisemål , Religion , Tips , Travel | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

fredag januar 23 2009

Flyhistorie - Jumbojet 747

Jumbojet 
Jumbojet, flyet som frakter passasjerer i to etasjer, og de store passasjerflyene, har alltid fascinert meg. Som liten gutt tegnet jeg fly og lekte med tanken på å bli pilot. Tenk å sitte på første klasse i 2. etasje med bevertning og alt inkludert. Det ble imidlertid ikke før 1997 og min reise til Bali at jeg fikk være med på ferden med en Jumbojet, og da ganske langt bak i økonomiklassen. 18-20 timers reise via Bangkok. Det var tider det...

Senere har det blitt flere turer med Jumbojet for min del; flyet med over 400 sitteplasser som ble utviklet på 1960-tallet og fløy først 1969.

Boeing-konsernet begynte utviklingen av sitt fly Jumbojet 747 år 1963 som et svar på en forventet økning i passasjertrafikken og dermed behov for større flytyper. Boeing hadde mange utfordringer, både tid og penger stod på spill. Så store utviklingskostnader medførte kontinuerlige store lån fra banksyndikat og uten disse hadde ikke flytypen eller kanskje Boeing lykkes. Målet i sikte var monopol på så store fly i tiår fremover.

Men så kom energikrisen 1973, som ødela hele markedet for Boeing Jumbojet 747, flyselskapene byttet raskt til mindre flytyper. Jumbojet ble dog brukt på lengre flyreiser fra Europa til Asia, og transportselskapene tok i utstrakt bruk flyet.

Filmselskapene elsket Jumbojetflyet fra første stund. Flytypen fikk en ikonstatus og deltok i mange filmer helt fra 70-tallet og oppover. Vi kanskje husker kanskje Airport 1975 og Airforce One filmene.

Boeing utviklet Jumbojet i mange serier, blant annet 747-100, 747-200, 747-300 og 747-400 og ulike kombinasjoner for myndigheter, transportnæringen og passasjerflyselskap.

Det er hovedsaklig British Arways, Japan Airlines, Korean Air og Cathay Pacific som bruker Jumbojet. SAS tok i bruk sin første Jumbojet 747 år 1971.

Fortsatt brukes denne flytypen, men et stort antall Jumbojet 747 er nå gått i pensjon. Men det går å finne dem konvertert til restauranter eller et vandrerhjem (Arlanda, Stockholm). Prototypen til flyet finnes i Seattle, Wasington, USA.

Les mer på wikipedia.org

Foto: flickr.com - lemoncat1

Posted by Travelstart at 12.54formiddag to Fly , Flyselskap & flyplasser , Foto & Film , Reisemål , Science , Vitenskap | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

torsdag januar 22 2009

Bilder for lokale krigsturister

Er du lokalhistorisk interessert og kan tenke hjelpe til med din lokalkunnskap for å oppklare historien til en mengde uidentifiserte fotografier de tyske styrkene tok, der kanskje du, dine foreldre eller besteforeldre vokste opp? Nå har du muligheten til å være med i dette detektivarbeidet.

Deutches Bundesarchiv (Det tyske riksarkivet) har nå lagt ut tusentalls fotografier på Wikipedia over soldater og krigshendelser i Norge under perioden 1940-1945. Dette er dramatiske bilder på bomber, branner, tvangsforflyttninger, soldater og offiserers hverdagsliv.

Mange bilder savner informasjon over eksakt tid, sted, hvem som medvirker og så videre, så det finnes mulighet for deg med interesse og lokalkunnskap å hjelpe til.

Selv skulle det ha vært interessant å se eventuelle foto fra Sør-Varanger høsten 1944 da min morfar, mormor og min mamma var mitt i skuddlinjen mellom tyske og russiske flystyrker og de fremstormende russiske troppene. Men bare tanken å ta foto på seg selv i de svært dramatiske begivenhetene var kanskje ikke helt aktuelt, så jeg får vel forske litt selv...

Les mer på Aftenposten og på Wikipedia Commons.

HISOL

Posted by Travelstart at 10.19formiddag to Foto & Film , Reisemål , Vitenskap | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

onsdag januar 21 2009

Ta med dette på skituren

Vinterlandskap

Det er jo bra nå som snøen har lagt seg over store deler av landet å ha bra klær, pakkning og skiutstyr tilpasset både lokale snøforhold, vær, vind og utøverens erfarenhet. Her kommer noen tips til hva du skal ta med deg på for en fin dags skitur i marka eller vidda:

Klær ta på: varme klær av ull (undertøy, trøye, longs, sokker), vindtette klær (bukse, jakke, lue, votter), skistøvler, ryggsekk, gode ski, staver.

Lett tilgjengelig kart og kompass, skrivesaker, solkrem, solbriller, skismørerutstyr.

I sekken ullklær (undertøyskift, lue, vanter, tykk genser), vindsekk, lommelykt, førstehjelpsutstyr, termos med varm drikke, liten spade, nistemat, reserveproviant, liggeunderlag (*), sovepose (*), medlemskort DNT.

Da er det bare å legge ut på skitur...

Seneste snørapport. Fjellforum gir deg flere tips om ski og vinteraktiviteter.

Foto: flickr.com - kalevkevad

Posted by HISOL at 09.44ettermiddag to Forberedelser , Sport | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

måndag januar 19 2009

Telemark skifestival 2009

Telemark-ski 

Er du interessert i telemarkteknikk - eller vill du forbedre din skiteknikk - da er det bare å ta turen till Kvitfjell telemarkfestival den 6. - 8. februar.

I den tradisjonelle telemarkskjøringen gjelder det å forsere bratte snødekte bakker. Siden 1990-tallet har teknikken økt stadig mer i popularitet, og Norge har selvsagt utøvere i verdensklassen.

Det var Sondre Nordheim (1825-1897) som utviklet teknikken; ski med innsvingte sider - den såkalte telemarksskien. Sondre behersket sine ski uten sidestykke, både langrenn, hopp og slalåm.

Trolig kommer 400 deltagere til festivalen, alt fra nybegynnere til profesjonelle. Du kan vinne telemarksutstyr for 25 000,-.

Du behøver ikke være best på telemarksski for å delta på Kvitfjell Telemarkfestival, men du bør i allefall prøve...

Les mer:

www.kvitfjell.no

Posted by HISOL at 11.11formiddag to Reisemål , Sport | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)



Share/Save/Bookmark

Travelstart VIP Om Travelstart Annet Rettslig
Copyright © 1999-2007 Travelstart Nordic AB

Portions copyright Donvand Ltd. 2006
IATA Certified Travelstart SE Travelstart NO Travelstart DK Travelstart FI Travelstart DE