Blogg / Kommentera

tysdag oktober 20 2009

Høstens delikatesser gir god helse

Nice winter squash... Vintersquash - foto benketaro, flickr.com

Dagene med ferske bær, frisk salat og saftig sommerfrukt er over for i år. Det er noe vi får se frem til først neste år. Kanskje er du misfornøyd med å se de siste dagene med sesongens salat ta slutt – men ikke fortvil, det finnes mange gode muligheter til en spise riktig og sundt.

Høsten er sesongen for dyp grønne, mørkgule og fantastiske oransje farger – og det betyr at fargerike høstfrukter og grønnsaker er rike på fytokjemikalier (en fellesbetegnelse på helsebringende plantestoffer som karotenoider, glukosinolater og fenoler). Dess mer fargefull frukten er, dess bedre er det for din helse. Her er en liste på 10 gode høstfrukter og grønsaker som er bra for helse og velvære:

Pastinakk – ser ut som hvite gulrøtter – men de har en delikat søt smak. Er en god kilde til fibre, vitamin C, kalsium og jern.

Kålrot og matnepe – tilhører turnipsfamilien. De har et hvitt kjøtt med et ytre gult skinn. Litt bitrere smak en poteter. God kilde til vitamin C. Lik sine kusiner brokkoli og kål er de rike på fytokjemikalien sulforafan som kan beskytte mot kreft, spesielt brystkreft.

Gresskar – mer enn pynt og dekorasjoner til Halloween eller Allehelgensaften. Den klare oransjefargede grønnsaken er lastet med viktige antioksidanter, betakaroten, folat og C-vitamin.

Vintersquash – også kalt zucchini, har hardt skall og frø og en uspiselig fiberrikt midtdel man får ta bort. Vintersquash øker mengden betakaroten (vitamin A) ved lagring. En god kilde til folat og fiber.

Klementiner – som vi også kaller mandariner, er en sitrusfrukt. God i salater og til kylling.

Vinterepler – inneholder flavonoider (vannløselig fargestoff) som er en potent antioksidant. Studier viser at det spise dietter med flavonoider minsker risikoen for hjertesykdommer og kreft.

Pærer – med sitt høye fiberinnehold på omkring 4 gram per frukt, tilsvarer dette en halv kopp brun ris. Fiberen har høy løselighet og kan minske blodkolesterolnivået og øke blodsukkerkontrollen.

Tranebær – en lavkalori frukt som kan minske urinveginfeksjoner, inflammasjoner, redusere hjertesykdommer og minske risikoen for kreft. Bruk tranebær på muffins, chutney og fruktdesserter.

Fiken – en ofte oversett frukt som er rik på smak. Veldig næringsrik. Tørket fiken passer bra i mange bakverk og desserter.

Så er du på byferie eller stikker innom et lokalt marked er det bare å se om du finner noen av disse høstens delikatesser – så får du bedre helse på kjøpet.

Posted by HISOL at 07.53formiddag to Food and Drink , Produkter , Science , Tips , Vitenskap | Permalink | Comments (0) | TrackBack (0)

TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://www.typepad.com/services/trackback/6a00d83451f19769e20120a5f07b0b970b

Listed below are links to weblogs that reference Høstens delikatesser gir god helse:

Comments

The comments to this entry are closed.

Travelstart VIP Om Travelstart Annet Rettslig
Copyright © 1999-2007 Travelstart Nordic AB

Portions copyright Donvand Ltd. 2006
IATA Certified Travelstart SE Travelstart NO Travelstart DK Travelstart FI Travelstart DE